Sunday 15 December 2013

Aktiviti selepas SPM

Assalammualaikum,

Buat apa tu? Tak buat apa apa? Anda bosan? SMS on TEMAN ke 33331. Jk. Kay tak lawak. Okay la, kat sini aku nak share sikit aktiviti yang berfaedah yang aku dah listkan yang boleh korang semua lakukan time holiday ni or lepas SPM. Yeah, lagi lagi yang telah bergelar alumni or SPM leaver. Seronok kan? Freedom kan? Yeah freedom from school but not real life. Life must be go on bro. 

So, banyak la ayat ayat yang aku dengar dari member member aku ni like "Bosan la", " Apa nak buat ni?", "Aku makan tidur je holiday ni". Yeah, inilah rungutan dan ayat yang sering kita dengar. Kan? So, daripada korang yang kat luar tu asyik duk menghabiskan beras kat rumah, aku suggest sikit aktiviti yang menarik ni. Maybe.



  • Buat lesen or driving class
  • Kerja part time
  • Blogshop, instashop, buat bisnes but jangan bisnes printing baju sebab aku dah buat. Buat bisnes lain tau? Berani tiru la. Copy cat. Haha. Siapa yang berminat nak print baju. Contact okay. Harga member murah. Hee c:
  • Layan drama korea, anime or movie 
  • Berhobi like jogging, cycling, skating, main game and etc
  • Belajar bahasa antarabangsa secara online 
  • Workout
  • Kuruskan badan bagi perempuan c:
  • Bergiat aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Pergi kenduri kahwin. Haha
  • Tingkatkan selfesteem and communication skill
  • Pergi PLKN bagi insan yang bertuah
  • Join kelas komputer, kelas memasak, kelas menjahit
  • Join pertandingan or peraduan
  • Buat revision or preparation untuk sambung belajar
  • Solat 5 waktu di masjid
  • Jadi imam or bilal masjid bagi lelaki
  • Hafal al Quran
  • Hafal Hadith
  • Menghadiri ceramah or tazkirah
  • Belajar agama
  • Berdakwah full time or part time
  • Masuk sekolah pondok or tahfiz
  • Pergi umrah bagi yang mampu
  • Kursus kahwin. Kay gatal. Sabar yop. Perjalanan masih jauh. Kan? c:
  • Interview 
  • Cari scholarship yang ditawarkan
  • Cari universiti yang menawarkan course diminati
  • Travel or holiday dengan family
  • Pergi event Jom Masuk U
See! Banyak aktivtiti yang boleh kita lakukan. Kan kan kan? So janganlah kita membazir waktu yang terluang ni  kay? Okay enough setakat ni jer yang aku dapat listkan. Kalau korang ada aktiviti lagi best, share la.
Untuk lebih nampak organise, korang buat la checklist korang sendiri. Ada time and date.

#GenesisKurangkanKontroversiTingkatkanPrestasi

p/s : Jangan buat bisnes printing baju kay? Haha. No rumours No offense c:

Assalammualaikum.




No comments: